Diket

En ca 50år gammal arbetskamrat till mig berättade att han i helgen hade träffat en 16-årig tjej som var gravid för fjärde gången.
-Fy, vad hemskt. Svarade jag.
-Dom kallar henne Diket, säger han och skrattar. Jag ler lite tillbaka men skrattar inte.
-Men stackars flicka, säger jag. Då svarar han att -Nej, det är inget synd om henne för hon ligger runt så mycket och beter sig illa. Alla i den lilla staden där hon bor vet vem hon är.
Tjejen har tidigare gjort abort men ska behålla det här barnet, pappan till barnet sa att han vill inte ha ett barn som är fött i ett dike.
Jag står på mig, Stackars tjej! Hur mår hon? Vad är det som gör att hon behöver den bekräftelsen från killarna så att  hon inte änns bryr sig om konsekvenserna även när hon gått igenom det flera gånger.
Det är inte lätt att vara tonårstjej och när till och med vuxna människor sprider rykten och kallar någon för lösaktig hur lätt är det då att ändra sitt sätt att leva? Det är lätt att vara den som andra förväntar sig att man ska vara. Får man hela tiden höra att man är dålig och inget värd är det svårt att stå på sig och känna att det är man visst. Särskilt om man är en 16-årig tjej.

Vem vet vad hon har varit med om, vem vet vad som rör sig i hennes huvud?
Ska inte vi vuxna människor stötta och hjälpa ungdomar som har hamnat snett. Hjälpa dom att hitta rätt väg igen, istället för att putta ut dom ännu längre på fel väg.

Jag hoppas att barnet blir en vändning för den här tjejen och att hennes liv kommer bli långt och lyckligt!

/Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0