Motion gör dig glad!

Jag hittade den här artikeln på expressen. Tror den stämmer ganska bra!

Motion gör dig glad - i 12 timmar

Spring en härlig runda på morgonen och känn dig extra glad ända fram till kvällen.
Det är budskapet i en studie, som visar att träning påverkar humöret positivt under så lång tid som 12 timmar efteråt. Tidigare har man trott att den positiva effekten bara varade i några timmar.

Forskarna från University of Vermont undersökte humöret hos 48 testpersoner. Därefter sattes hälften av dem på att konditionsträna i 20 minuter, varpå samtligas humör mättes under de kommande 24 timmarna.

Effekten av motionen hade överraskande nog en bra effekt hela 12 timmar senare.
Motion anses höja humöret eftersom det ökar nivån av lyckofrämjande ämnen i hjärnan.
– Även måttlig träning kan motverka den dagliga stressen som många går runt med. Samtidigt är träning ett enkelt sätt att förebygga dåligt humör på och alltså depression, säger professor Jeremy Sibold, som ledde studien.


Källa: American College of Sports Medicine


För några år sedan tränade jag alltid! Jag körde minst 6 pass i veckan. En gång när jag inte hade tränat  på några dagar sa min kompis till mig att gå och träna för hon tyckte jag blev så sur när jag inte tränade, haha!

Så ut och spring med er!

 

/Anna


















Kommentarer
Postat av: Adam

Hmm, vi får börja springa/cykla till jobbet tror jag :)

2010-07-07 @ 07:52:03
Postat av: Anna

Haha! Ja det är väl bara 2 mil eller nåt? Men man kanske ska kliva upp en timme tidigare och ta en löprunda?

2010-07-07 @ 08:58:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0