Funderingar kring självkänsla och självförtroende..

Kan man ha för bra självförtroende?
och
Kan man ha för bra självkänsla?

Självförtroende innebär att man är bra på olika saker, bra på det man gör eller hur man ser ut.
Självkänsla innebär vad man är värd, att man är lika mycket värd som alla andra och att man duger precis som man är. Man är bra precis som man är, även om man inte är perfekt och man är fin precis som man är, även om man inte ser ut som de retucherade tjejerna i olika tidningar.

Jag har i alla fall funderat över om man kan få för mycket av något av dessa..
Min första tanke var att ja man kan få för bra självförtroende och nej man kan inte få för bra självkänsla..
Fast jag skulle vilja svara nej på båda.
Anledningen att jag svarar ja på att man kan få för bra självförtroende är att det verkar som om människor som har för bra självförtroende och anser att de är bäst på någonting eller många saker ofta verkar ha en förmåga att se ner på andra människor. Vilket jag tycker är fel, för ingen människa är bättre än någon annan människa. Visst man kan vara bättre på en viss sak eller ha bättre värderingar, men det är inte det jag syftar till just nu.

Men efter att ha funderat lite över detta kom jag på att en dålig självkänsla ofta kompenseras med ett bra självförtroende. Har man en dålig självkänsla kan det vara så att man uppväger den genom att veta att man är bra på någonting och då måste man vara bäst för att duga, för att vara värd något.

Alltså blir mitt svar att nej man kan inte ha för bra självförtroende och nej man kan inte heller ha för bra självkänsla.
Men när man har för dålig självkänsla och uppväger det med ett bra självförtroende då blir det inge bra..

/Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0