Tack!

Tack för att ni skrev snälla stöttande kommentarer när jag hade skrivit om mina hjärnspöken. Tänkte bara klargöra att jag mår bra och jag njuter verkligen av att ha blivit mamma! Jag tycker det är riktigt underbart och lyxigt att få vara hemma med Oliwer varje dag, man kan inte ha det bättre! Eller jo, om Adam också var hemma varje dag..
När man blir mamma förändras livet totalt över en natt (ni som är mammor vet ju redan det). Även om man har haft 9 månader på sig att förbereda sig så går det ändå inte. Man vet inte hur det är förrän man är där och det är helt underbart! Kärleken man känner för sitt barn går inte att beskriva! Men trots det blir man trött ibland, som människa fungerar man inte om man inte får sova. Hela omställningen att plötsligt sätta någon annans behov först och ignorera sina egna tar till slut ut sin rätt. Även om man är mamma så är man ju fortfarande en person själv också, vilket är lätt att glömma bort i början. De som känner mig vet att jag är en fd träningsnarkoman. Jag har tränat hela mitt liv och jag älskar att träna! Så som lite egen tid började jag göra lite lätt träning varje kväll. Jag är medveten om att magmuskulaturen delar sig när man är gravid och att man ska vara försiktig. Det har jag också varit! Vissa påstår att man absolut inte ska göra situps, medan andra säger att det går bra att göra sneda och andra säger att bara muskulaturen har gått ihop igen kan man göra vanliga. I en av mina föräldrartidningar står det att man kan göra både sneda och raka men att man ska vara försiktig och eftersom jag gillar situps mer än plankan så har jag valt att tro på tidningen. Jag tror också att så länge man lyssnar på sin kropp och gör övningar på rätt sätt så går det bra. Men om något känns obehagligt eller gör ont så ska man sluta direkt.
När jag precis hade fått Oliwer så kunde jag inte änns sätta mig upp i sängen så när jag några veckor senare bestämde mig för att träna upp magmusklerna igen så började jag försiktigt på en boll. Då gjorde jag bara några stycken. Sen har jag ökat på både svårighet och antal mer och mer och jag tycker att det känns bra! Självklart tränar jag också resten av kroppen men det är just magen som det kan bli diskussioner runt.

Att jag känner mig tjock när jag är trött är inget nytt, det går många år tillbaka! Så fort jag är för trött ser jag mig själv som tjockare än alla andra. Jag känner mig också jätteful och dålig, jag tappar självförtroendet totalt. Så att sova är viktigt för mig.

Just nu är jag piggare och även om jag gärna skulle vara både smalare och mer vältränad så att alla mina kläder satt snyggt, så är det inget jag fokuserar på just nu. Sen jag blev mamma känns det inte alls lika viktigt att försöka få en perfekt kropp. Jag är mest av allt glad att ha kunnat skapa något så vackert och underbart! Det är häftigt!

/Anna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0